Pöördes. Nii ma käin siin mööda Piiblipäevade "Pöördes" noortefestivali peasaali pingiridade vahel ja kogen seda Jumala ligidalolu. Rahvas on rõõmus, ülistava ja austava meelsusega..väikeses linnas ja ülisuures saalis.
Sven-Joonatan Siibak: Sotsiaalvõrgustiku JÕULUD
Võimas jõululugu sotsiaalvõrgustikus ehk lugu sellest, kui Joosepil ja Maarjal oleks olnud Facebook kontod.
Video ise on ülilahe, mis minumeelest ilmestab hästi seda, et Jeesuse sünnilugu pole mingi pühalik kauge muinasjutt, vaid puudutas paljude inimeste elusid, täpselt nii nagu see ka tänapäeval puudutaks. Maarja ja Joosep polnud mingi erilised pühakud, nad olid tavalised inimesed nagu meie, oma mõtete, murede ja rõõmudega.
Millisena näed sina Jeesuse sünnilugu? ;)
{hwdvideoshare}id=361|width=560|height=340{/hwdvideoshare}
Minu nälgimise ime
Mul oli südames kirjutada üles oma lugu nälgimisest, - ime, mis mind teismelise eas oluliselt mõjutas. See on lugu ekstreemsest toitumise kogemusest ja minu esimesest kohtumisest Jeesusega. Aga miks ma sellest kirjutada tahan? Ma usun seda, et Mooses koos Iisraeli rahvaga koges kõrberännaku ajal sama ime - nälgimise ime.
Põllumees teab mida nisu ivaga peale hakata, et see kannaks vilja.
Umbes 24 aastat tagasi Jumal kutsust mind esimest korda. Ta viis mind kokku inimestega, kes andsid mulle lugeda raamatud usu teemal. Siis oli veel nõuka aeg. Selline kirjandus oli keelatud. Need raamatud olid aga erilised. Kuna need olid tükitud nn tavalisel kirjutusmasinal, kuskil kodus ja köidetud. Kõigil raamatutel olid kõvad kaaned. Tehtud olid need asjatundlikult ja väga korralikult! Kuid mitte ainult usu raamatud. Loe Nälgimise ime lugu edasi siit >>
Ristirahva imed ja pühadused: Issanda haua püha tuli
„Minu erutus jõudis hirmuäratavasse kõrgusse. Ometi oli mu peale langenud lõputu vaikus, nii et ma vaevalt kuulsin omaenda hingetõmbeid. Äkitselt kostis tasast kohinat. See sarnanes kergele tuulepuhangule. Ja korraga – see oli unustamatu vaatepilt – täitis sinine valgus kogu Hauakambri. Sinine valgus keerutas ringiratast nagu tugev tuulepööris, mis juurib välja kõrgemaidki puid, haarab nad kaasa ja kannab minema. Püsimatu SININE valgus pöörles lausa valguse kiirusega ja seejärel liikumine aeglustus.
Ma nägin väga selgesti patriarhi sellest valgusest ümbritsetuna. Higipiisad voolasid mööda tema nägu alla. Põlvitades asetas ta oma sõrme püha raamatu kaanele, kus oli „küünal“. Vahepeal asetas ta Hauale neli kimpu küünaldega, igaühes 33 tükki. Kui salapärane VALGUS jäi püsivalt helendama, avas patriarh „küünla“ lehe ja hakkas palveid lugema.
Siis hakkas rahulik sinine VALGUS taas ärevalt liikuma. See oli kujuteldamatu ja kirjeldamatu pöörlemine, tugevam kui enne. Otsekohe hakkas see muutuma erevalgeks valguseks, nagu Kristuse kirgastamisel (Mt 17:2). Järkjärgult hakkas erevalge VALGUS võtma ketta kuju, mis oli särav nagu päike, ja jäi patriarhi pea kohal liikumatult seisma. Ma nägin, kuidas patriarh võttis oma kätte küünaldekimbu. Ta tõstis need ja ootas. Ta ootas tabamatu VALGUSE saabumist Jumalalt. Kui ta tõstis aeglaselt oma käed – mitte päris pea kõrgusele –, hakkasid püha õlilamp ja neli küünaldekimpu hiilgavat turma puudutades silmapilkselt põlema.
Mu silmad täitusid pisaratega. Ma tundsin oma selgroos värinaid, kogu mu keha lausa põles. Mul oli tunne, et lõõmava turma taltsutamatud leegid ümbritsesid mind. Kogu mu keha kattus higiga, minu mõistus, süda ja hing aga näisid olevat halvatud püha VALGUSE taevalikust ilmutusest.“
Nii kirjeldab oma kogemust 1926. aastal isa Mitrofanis, kes kahtlustest ja uudishimust aetuna peitis end Jeruusalemma Hauakiriku hauakabelisse, et olla tunnistajaks kristlaskonna suurimale imele – püha tule ilmumisele.
Püha tuli tänapäeval ja ajaloos
Püha tuli, kreeka keeles ?γιον Φ?ς (sõnasõnalt „püha valgus“), süttib ortodoksi kiriku kinnitusel üleloomulikul viisil igal aastal Vaiksel Laupäeval Kristuse Hauakirikus (ortodokside jaoks on see Ülestõusmise kirik), kui Jeruusalemma patriarh läheb pärast keskpäeva Issanda hauda palvetama. Kirikus ootavad teda sajad või tuhanded usklikud, nende seas ka teiste kirikute esindajad, et süüdata pühast tulest oma küünlad Issanda ülestõusmise auks. Teenistusriietes patriarh ja teised vaimulikud kõnnivad protsessioonis kolm korda ümber Hauakabeli, sellal kui koor laulab: „Sinu ülestõusmisest, oh Lunastaja Kristus, laulavad inglid taevas. Tee ka meid kõlblikuks siin maa peal Sind puhtast südamest kiita.“ Seejärel läheb patriarh pühasse hauda, et mõne aja pärast naasta põlevate küünaldega.
Enne kui patriarh Hauakabelisse siseneb, on võimud selle sulgenud ja hoolikalt kontrollinud, et sinna poleks jäetud lahtist tuld ega tulesüütamise vahendeid. Samuti kontrollitakse, et patriarhil poleks kaasas midagi, millega saaks tuld läita. Minevikus täitsid seda ülesannet moslemitest türgi sõdurid, tänapäeval Iisraeli võimuesindajad. Omal kombel etendavad nad rooma sõdurite rolli, kes seati Issanda hauda valvama (Mt 27:66).
Pangem siinjuures tähele kahte asja. Püha tuli ilmub alati Vaiksel (ehk Suurel) Laupäeval vana kalendri järgi, millest ortodoksid kinni peavad. Ja see antakse ainult ortodoksi patriarhile. Räägitakse, et 1579. aastal nõutasid armeenlased türklastelt (kes tollal Jeruusalemma üle valitsesid) õiguse ise Vaiksel Laupäeval Hauakabelisse minna. Kreeka patriarhi kirikusse ei lastud. Mõistagi ei suutnud armeenia piiskop küünalt läita, püha tuli ilmus aga Hauakiriku ukse juures, kus ortodoksi patriarh koos oma kogudusega palvetas.
Püha tuli ilmub niisiis spontaanselt ja tunnistajate teatel see ei põleta esimese 33 minuti jooksul (vt nt siit). Alles seejärel omandab leek tavalise tule omadused. On tunnistusi selle kohta, et tuli ei sütti üksnes Hauakabelis, vaid mõnikord süütab ka juuresviibijate käes olevaid küünlaid. Nils Christian Hvidt kirjutab: „Inimene, kes kogeb [püha tule] imet lähedalt, kui tema küünal süttib või kui ta näeb sinist valgust, lahkub tavaliselt Jeruusalemmast muutununa. Ja kõigi jaoks, kes on sellest tseremooniast osa võtnud, kehtib alati „enne ja pärast“ püha tule imet Jeruusalemmas.“
Kirjalikud teated püha tule kohta ulatuvad 4. sajandisse. Aasta 385 paiku räägib palverändur Aetheria (Egeria) tulede süttimisest Hauakirikus. Aastal 870 mainib seda frangi munk Bernard. Detailsemalt annab püha tule tseremooniast ülevaate vene abt Daniil, kes oli selle tunnistajaks 1106. aastal. Erinevaid teateid ja tunnistusi on veelgi.
Patriarh Diodorose tunnistus
Aga kuulakem ühe hilisema patriarhi tunnistust. Jeruusalemma patriarh Diodoros I (ametis aastatel 1981–2000) on kirjeldanud seda, mis püha tule ilmumisel toimub, järgmiselt:
„Kui kõik tuled on [Hauakirikus] kustutatud, sisenen ma kummargil Haua eeskambrisse. Sealt ma leian pimeduses tee alumisse hauakambrisse, kuhu Kristus maeti. Seal ma põlvitan pühas aukartuses paiga ees, kus Kristus pärast oma surma lamas ja kus Ta jälle surnuist üles tõusis.“
„Hauas loen ma erilisi palveid, mis on läbi sajandite meile edasi antud, ja pärast seda ma ootan. Mõnikord tuleb mul oodata paar minutit, kuid tavaliselt sünnib ime kohe pärast palvete lugemist. Seletamatu valgus hoovab välja kivist, millel Jeesus lebas. Tavaliselt on see sinakat värvitooni, kuid värv võib vahelduda ja omandada erinevaid varjundeid. Seda ei saa inimlike sõnadega kirjeldada. Valgus tõuseb kivist nagu udu kerkib üles järvest – paistab, nagu kivi oleks kaetud niiskusepilvega, kuid see on valgus.
Valgus käitub igal aastal erinevalt. Mõnikord katab see ainult kivi, teistel kordadel valgustab see kogu hauakambrit, nii et väljas seisvad inimesed näevad sisse piiludes terve hauakambri olevat valgusega täidetud. Valgus ei põleta – mul pole nende 16 aasta jooksul, mil ma olen olnud Jeruusalemma patriarh ja vastu võtnud Püha Tule, veel kordagi habe ära kõrbenud. Valgusel on teistsugune koostis kui tavalisel tulel, mis põleb õlilambis.
Teatud hetkel valgus tõuseb ja võtab samba kuju, milles tuli on erinevat laadi, nii et ma saan sellest oma küünla süüdata. Kui ma siis olen oma küünaldega tule vastu võtnud, lähen ma välja ja annan tule esiteks Armeenia patriarhile ja siis koptide omale. Seejärel annan ma tule kõigile inimestele, kes on kirikus.“
„See ime puudutab mind igal aastal väga sügavalt. Iga kord on see minu jaoks nagu järgmine samm pöördumisele,“ kõneles patriarh. „Ime on peaaegu nagu sakrament. See teeb Kristuse ülestõusmise meie jaoks kohalolevaks, nagu oleks Ta alles mõne aasta eest surnud.“
„Kristus tahab meile meelde tuletada, et Tema ülestõusmine on reaalsus ja mitte lihtsalt üks müüt. Ta tuli reaalselt maailma, et tuua oma surma ja ülestõusmisega vajalik ohver, et inimene võiks olla oma Loojaga taasühendatud.“
Oikumeeniline tähendus
Ortodokside jaoks on püha tuli mõistagi väga oluline – selles nähakse tõendit Jumala väest ja ligiolekust. „See mitte ainult ei sümboliseeri, vaid ka tõendab meie Issanda Jeesuse Kristuse surnuist ülestõusmise suurt saladust. See täidab meid vaimse ja usulise ülevustundega. Suur saladus täidab kõikide põksuvad südamed usu, imetluse ja lootusega. Küsimus on reaalses imes, mis ei jäta kahtlusele ruumi,“ öeldakse Jeruusalemma patriarhaadi kodulehel. Küllap nähakse selles ka kinnitust väitele, et ortodoksi (s.t Jumalat õigesti austav) kirik on ainus tõeline Kristuse kirik. Erinevate riikide ortodoksidest palverändurid kogunevad seda Jeruusalemma austama ja viivad ühtlasi pühast tulest süüdatud laterna oma kodumaale.
Paljud katoliiklased ja protestandid on püha tule suhtes pigem skeptilised või ignoreerivad seda, pidades seda puhtalt ortodokside asjaks. Ilmalikustunud protestandid ei suhtu imedesse just eriti tõsiselt, kuid katoliiklaste jaoks on imed usu loomulik osa.
Metropoliit Timotheose sõnul oli püha tuli esimesel aastatuhandel nii Ida kui Lääne kristlaste ühine ime. Pärast 1054. aasta kirikulõhet kasvasid ortodoksid ja katoliiklased enam lahku, kuid isegi siis tuldi veel mõne sajandi jooksul seda imet ühiselt vastu võtma. Alles pärast 1246. aastat, kui ristisõdijate järeltulijad pidid Jeruusalemmast lahkuma, kujunes sellest puhtalt ortodokside (ja idakristlaste nagu armeenlased või koptid) püha sündmus. Pealegi tähistatakse ülestõusmispühi Idas ja Läänes erineval ajal ning ainult teatud aastatel langevad need kokku (nagu näiteks tänavu).
Peapiiskop Alexios ei näe siiski püha tule imes eeskätt õigeusu legitimeerimist Jumala poolt:
„Meie, ortodokside, jaoks on see ime pigem rõõmu allikas, mis juhib suuremale ühtsusele ortodoksi maailmas, ühendades meid selle sündmuse ümber. Aga mitte ainult. Ma isiklikult loodan, et see ime võiks äratada katoliiklastest kristlaste teadlikkust selles, mil kombel Jumal on elav ja tegutseb ortodoksi kirikus, nagu meie oleme teadlikud Tema kohalolekust ja tegutsemisest katoliku kirikus.“
„Kristus on üks ja teeb imesid kõigi oma laste jaoks. Kuidas ma sooviksin, et teadlikkus ühest Kristusest ja Tema imelisest loovusest motiveeriks meid, kristlasi, liikuma täieliku ühtsuse poole.“
Allikas Meie Kirik
Põrgu tee
Pidasin Võru maanteel auto kinni ega uskunud oma silmi. Ülenurme valla Lepiku külas on püsti pandud tänavasilt "Põrgu tee". Huvitav küll, milline arendaja selliseid teid rajab? Kas ta ei karda, et rajades teed võib ta ka pärale jõuda? Aga siin see nüüd on - auklik ja porine.
Lisan mõned fotod, mis ma täna tegin.
Minu jaoks oli nähtu mõtlemapanev.
Nigeeria väravavaht: minu salarelv on Jumal
Nigeeria jalgpallikoondis kaotas küll jalgpalli maailmameistrivõistlustel B-alagrupis 0:1 Argentinale, aga mängu tõeliseks kangelaseks oli nigeerlaste väravavaht Vincent Enyeama, kes tegi kogu mängu jooksul suurepäraseid tõrjeid.
Enyeama valiti ka kohtumise parimaks mängijaks, vahendab Goal.com.
«See oli mu elu parim sooritus,» õhkas 27-aastane Enyeama, kuidas tal õnnestus maailma parimaks jalgpalluriks peetava Lionel Messi lööke tõrjuda. «Selle teeb veel erilisemaks tõsiasi, et mängisin maailma parima jalgpalluri vastu.»
«Vaatasin, kuidas Messi Hispaania liigas mängis, sain nii sealt kui ka tänasest mängust head infot,» jätkas Enyeama. «Minu salarelv on Jumal. Kuna ta aitas mul tänases mängus kogu selle pinge all rahulikuks jääda, suutsin nii hästi mängida.»
Hirm surma ees!
Sõidan mina täna rattaga. kõigepealt umbes 8km kõnniteedel ja kergliiklus teel Tartu lähedal. Kõik tundus turvaline. Muretsemiseks polnud põhjust, kuni hetkeni mil mu tee viis maanteele. Maanteel teatavasti sõidavad autod kiirusega 90km/h. Kiivrit mul tol hetkel ei olnud, sest see on juba sügise lõpust saati ühe inimese käes.
Mina sõidan umbes 25km/h. Sõidab üks auto mööda ja teine pole mingit probleemi. Kolmas sõidab mööda väga lähedalt ja järsku taban ennast mõttelt: "Kui palju inimesi on surnud just jalgrattaga maanteel sõites? päris palju." Seljatagant hakkab kostma uue auto mühin. "Jeesus palun tee nii, et see must mööda läheks." "Jess läkski mööda" Oota, midagi on mäda. Kui ma reaalses või tegelikult mitte nii reaalses olukorras mõtlen, et see must mööda läheks, kas mu elus on siis kõik ikka korras? Vist mitte. - see oli tolle hetke mõttekäik.
Aga nüüd lugedes Luuka evangeeliumi 22:42 - "Isa, kui sa tahad, võta see karikas minult ära! ometi ärgu sündigu minu tahtmine, vaid sinu oma!"
Seda ütles kõige väeline Jeesus, kes kohe hakkas minema Ristile. järelikult on surmahirm inimlik ja väga loomulik. Aga siiski jääb küsimus, kas ma elan sellist elu nagu Jeesus tahab?
Rohkem Jumalat!
Milline tuli on noorte südames! peale 2 ja pool tundi eestpalve aeg noored muudkui tulevad ja tunnistavad kogu rahva eest oma usust ja elust koos Jeesusega - see on võimas!
Noored on janused Jumala järgi, jagavad Jumalast ja tahavad Rohkem Jumalat!
väga võimas!
Tudengi praepannile ilmus Jeesuse kujutis
Briti üliõpilane on veendunud, et sattus toiduvalmistamisäparduse läbi Jeesus Kristusega silmitsi.
Lancashire'ist pärit Toby Elles rääkis väljandele Metro, et praadis pärast peoõhtut peekonit, kui jättis panni tulele ja jäi ise magama. Kui tuba poleks täitnud toss, poleks põõnav noormees ehk kunagi üles ärganudki. Elles keeras pliidi kiiresti kinni ja nägi, et pannilt vaatab vastu krõbe Kristus isiklikult.
«Kui poleks olnud suitsu, mis tekkis, kui peekon seda kujutist pannile kärsatas, oleks mul võinud väga halvasti minna. Võibolla keegi vaatas minu üle,» arutles Elles.
Ta lubas, et ei pese panni ära ja jätab selle mälestuseks.
Allikas: Metro
Minu nälgimise ime II osa
Jumal juhtis Iisraeli rahvast algul Suuri kõrbesse kolmeks päevaks ja hiljem läbi Siini kõrbe, mis on Eelimi ja Siini vahel, kolmandal kuul pärast lahkumist Egiptusemaalt tulid nad Siina kõrbesse, mis pöördus 40-aastaseks kõrberännakuks, kuni nad jõudsid Kaananimaa piirile. Rännaku ajal rahvast toidetakse lindude ja mannaga.
Kust nad said vitamiinid?
Pole vähimatki kahtlust, et nad said toidu otse Jumala käest, see tundmatu soomuse taoline, peenike nagu härmatis maas, mis kattis kogu maa valgeks, meenutas koriandri seemneid (2Ms 16 ptk), kuid maitse poolest nagu mesikook. Ja kui rahvas seda nägi, siis nad küsisid üksteiselt: mis see on? - heebrea keeles "man hu". Nimetus manna tuleb küsimusest, mis see on (2Ms 16:31), mida nad tunda ei saanudki (s 15). Aga Mooses vastas neile, see on leib mida Issand annab teile süüa. Mis aineid "see leib" sisaldas? Seda koguti kuuel hommikul seitsmest, aga kui päike läks palavaks, siis see sulas? Kas see oli kogu menüü, millest nad kõrbes toitusid 40-aasta jooksul? Ei olnud. Sest me võime lugeda, et nad peatusid vee ääres, kus olid palmipuud. Või võime lugeda, et kogudusetelk pandi püsti, selles algas ohvriteenistus. Kui toimus Aaroni poegade preestriteks pühitsemine kirjutab pühakiri: "võta üks noor härjavars ja kaks veatud jäära, hapnemata leiba, õliga segatud hapnemata kooke; tee need peenest nisujahust!" Mõni ütleks: see on ju jahu?! Tegelikult oli neil kõik olemas. Vahel nappis vett.
Kas nad olid vangistatud?
Teatud määral olid ja ei olnud ka. Neil oli "seatud" piirid, aga nad käisid ka "hüppes". Kõrbes liikudes puutusid nad kokku mürkmadude ja skorpionidega, aga ka "õnnistati" nendega, kui nad nurisesid, et "hing tülgastab seda viletsat toitu". Mooses tegi vaskmao ja kui madu oli salvanud kedagi, aga too vaatas vaskmadu, siis ta jäi elama. Silmaga nähtavas kauguses jäi inimene elama. Kui see madu oli ridva otsas, siis võis olla nähtav umbes 5 km raadiuses. See oli nende turvatsoon, mis piiras teatud mõttes liikumisvabadust, kuid ei välistanud seda. Põhjamaa inimesel on kõrbest ettekujutus, kui suurest liivakastist, kuid "kõrb" on lai mõiste ja kõrberännak ja kõrb ei ole sünonüümid. Nii võime ekslikult ette kujutada, et Jumal isoleeris neid ühiskonnast, kuid see polnud nii. Nad liikusid edasi siis, kui tuli selleks käsk (2Ms 33:1). Kuid Jumal ei vangistanud oma rahvast liivamerre, nii ka menüü ei olnud üksnes linnud ja manna.
Kas Jumal näljutas nad surnuks? Loe edasi >>
Kolme noore vaimulik äratus 2009 aasta Piiblipäevade kaudu
Tere, vennad-õed!
Tahan jagada teiega tänu, mida olen kogenud viimastel päevadel. Meil Tartu Kolgata koguduses oli rõõm liikmeks vastu võtta neli noort inimest, kellest kolm said veel enne liikmeks õnnistamist jõulu 2. pühal ristitud.
Nendest neljast kolm said päästetud või tulid uuesti ja pühendunumalt Jeesuse järgijateks 2009. a Piiblipäevadel Viljandis. Rõõm oli jumalateenistuses kuulda kolmel korral järjest: Jumal kutsus mind Piiblipäevadel, eestpalveõhtul läksin ette ja sain päästetud või tegin uue pühendumisotsuse!